52. The Time Traveler’s Wife – Audrey Niffenegger (2003)

“Don’t you think it’s better to be extremely happy for a short while, even if you lose it, than to be just okay for your whole life?”

Lige så snart jeg så denne bog som nummer 52 på listen, vidste jeg, at det skulle være den første jeg ville læse. Jeg var personligt ret begejstret for filmen (selvom mange andre vist ikke var det), så jeg havde på fornemmelsen, at bogen også ville være god. Og jeg tog absolut ikke fejl!

“The Time Traveler’s Wife” (på dansk: Den tidsrejsendes kvinde) handler om Henry, som kan rejse i tiden. Ofte forsvinder han pludselig fra nutiden og finder sig selv igen i fortiden eller fremtiden, oftest på et tidspunkt eller et sted, som har betydning i hans liv. I nutiden møder han første gang sin kone, når hun er 20 og han er 28. Ifølge Clare, har de dog kendt hinanden, siden hun var 6 år gammel, hvilket skyldes at den ældre Henry rejser tilbage i tiden og møder den yngre Clare med jævne mellemrum. Bogens plot tager naturligvis i høj grad udgangspunkt i de situationer, som opstår af Henrys tilstand – både de positive og de negative.

Jeg var ret vild med de indviklede forhold mellem fortid, nutid og fremtid. Den måde, hvorpå alt, der sker, allerede er sket, eller kommer til at ske senere i et parallelt liv igen, var ret fascinerende – om end også en smule forvirrende til tider. Jeg har ikke læst særligt meget litteratur om tidsrejser, så det kan sagtens blot skyldes min manglende erfaring på dette område, men jeg synes det er et fascinerende element i en roman, der ellers i høj grad centrerer om et kærlighedsforhold mellem to personer.

Romanen fungerer så at sige på tre niveauer. Dels er der tale om et interessant sci-fi-koncept, dels er det et utroligt ærligt portræt af de to hovedkarakterer, og dels er det en dybfølt og rørende kærlighedshistorie. Samspillet mellem disse tre elementer gør, at det nok er en af de bedste bøger, jeg har læst længe!

5 comments on “52. The Time Traveler’s Wife – Audrey Niffenegger (2003)

  1. Maja siger:

    Uh den er jeg netop igang med!🙂 Dog synes jeg den er en smule svær, at komme igang med?:/

    • Xenia siger:

      Så skal du glæde dig🙂 Jeg tænkte egentlig ikke over, at den var langsom i starten, men måske det er fordi jeg har set filmen, og derfor – til dels – vidste hvad der ville komme senere og at det dermed var det værd… Har du set filmen?

  2. maja siger:

    Jeg har også fået den anbefalet af mange! Men jeg tror bare jeg er inde i en dårlig læse periode, hvor der skal lidt mere til for, at fange mig 100%.
    Men jeg holder fast og fortsætter med den😉
    Nej har ikke set filmen – vidste faktisk ikke der var lavet en, hvor gammel er den?

    • Xenia siger:

      Uha, det kender jeg godt – sådan en periode har jeg haft on-and-off de sidste tre år🙂
      Filmen er vist fra 2009 – så du skal da næsten tage at se den, når du er færdig med bogen!

  3. Shya. siger:

    Har i lang tid overvejet at læse den her bog.

    Tak for en hurtig men positiv anmeldelse, nu vil jeg helt klart skrive den på min liste. : D

Skriv et svar

