Of Mice and Men – John Steinbeck (1937)

“Maybe everybody in the whole damn world’s scared of each other.”

Da jeg startede på denne roman midt i eksamenslæsningen, var det et krav, at det ikke var en meget lang bog, som pludselig ville kræve al min opmærksomhed. Derfor var denne et godt valg. Jeg vidste på forhånd, at den ikke var særlig lang og derfor hurtigt læst. Derudover vidste jeg faktisk også allerede lidt hvad den ville ende med – tak for spoiler-alert, Lost! Alt i alt tænkte jeg altså, at det ville være en fin lille bog til de ledige stunder.

“Of Mice and Men” (på dansk: Mus og Mænd) handler om det umage par: den kvikke og til tider kyniske George og Lennie, kæmpen det barnlige sind. På grund af Lennies problemer med at passe ind blandt andre mennesker, er de tvunget til ofte at forlade deres job som landarbejdere på gårde rundt omkring i landet. De formår her at finde plads på en gård, hvor drømmen om at tjene nok penge til at få deres eget sted pludselig kommer meget tæt på at gå i opfyldelse. Men kan Lennie holde sin trang til at ae pæne ting i skak længe nok?

Bogen portrætterer på en meget smuk måde et venskab mellem to mænd, som man ikke har set særligt ofte, og hvordan det er at være unormal i en verden, hvor det unormale af mange ses som forkert.

Jeg kunne rigtig godt lide bogen, men det er samtidig ikke en af de bedste, jeg har læst. Desværre ødelagde det nok min oplevelse af bogen lidt at jeg kendte til slutningen på forhånd, men sådan er det jo en gang imellem. Jeg kan dog sagtens forstå, hvorfor den er kommet på listen som nummer 33 – for det er helt sikkert en bog, man bliver glad for at have læst.


8 comments on “Of Mice and Men – John Steinbeck (1937)

  1. Irene siger:

    Fedt initiativ! Følger med via bloglovin’🙂
    Kig gerne forbi =)

  2. Irene siger:

    Vidste slet ikke den er kommet som film. Haha🙂
    Åh snyd, jeg vil også læse den på fransk! Men mine evner begrænser sig desværre til Je t’aime og Je parle francais tres bien hahaha😉

    Fik lige set den anden blog, du har da evner ud i køkkensjov, så jo lækkert ud! =)

    • Xenia siger:

      Jo jo – den udkom vist for et par år siden snart🙂 Du skal næsten tage at se den, når du har fået læst bogen😉
      Jeg vil altså også sige, at det ikke var det nemmeste, jeg har læst – og det er nok også den eneste bog, jeg nogensinde har læst på fransk – det virkede bare så passende😀

      Og tak🙂

  3. Lene siger:

    Hejsa:) Jeg følger lige lidt med gennem bloglovin. Jeg elsker både lister og bøger, så dette er lige et projekt for mig. Har læst flere fra listen, som du godt kan glæde dig til. Har også været forbi Men and mice, men det er godt nok mange år siden, så det var sjovt lige at læse lidt om den igen. Lige pt er jeg i gang med Middlemarch, og så der kommer nok snart lidt om den på min blog, hvis du har lyst til at kigge med:)

    • Xenia siger:

      Lister er også lige noget for mig – det er nok derfor jeg faldt for projektet selv🙂
      Du må endelig gerne anbefale nogle af dem – jeg skal jo starte/fortsætte et sted, og jeg føler trods alt ikke for bare at gå fra ende til anden…
      Jeg kigger da lige forbi din blog også🙂

      • Lene siger:

        Uh, der er mange gode:) I tøsegenren, men bestemt noget af det fineste litteratur, jeg har læst og så meget mere end kærlighedsromaner, er Emma og Pride and prejudice af Jane Austen. Er du til fantasy er der også gode bud: Både Harry Potter, Lord of the Rings (læs Hobitten først) og Pullmans Dark Materials er rigtig gode læseoplevelser. På det lidt mere finlitterære plan kan jeg anbefale Heart of Darkness og The Great Gatsby. De er hurtigt læste men meget stærke bøger. War and Peace og Middlemarch som jeg selv er i gang med er store værker, både af omfang og indhold men helt fantastiske historier, der river en med i deres univers. Puha, der er meget skønt litteratur:) God læselyst!

        • Xenia siger:

          Både Harry Potter-serien og His Dark Materials har jeg allerede læst mange gange – men jeg har alligevel tænkt mig at læse dem igen, “bare fordi”🙂 Men Ringenes Herre-serien har jeg faktisk aldrig fået læst. Jeg startede engang for lang tid siden, men gav op. Forhåbentlig har jeg bedre held denne gang😉 Men jeg har faktisk netop besluttet mig for at starte på The Great Gatsby, da jeg allerede havde hentet den (jeg læser e-bøger), så tak for det råd – det bekræfter jo bare min beslutning🙂

Skriv et svar

