The Great Gatsby – F. Scott Fitzgerald (1925)

“I hope she’ll be a fool — that’s the best thing a girl can be in this world, a beautiful little fool.” 

Jeg har flere gange begivet mig ud i at læse denne roman, men er gang på gang gået i stå nærmest inden jeg er kommet kommet i gang. Dette projekt motiverede mig dog til for en gangs skyld at få den læst til ende. “The Great Gatsby” handler dels om romanens hovedperson, Jay Gatsby, som titlen så diskret antyder, og dels om dens fortæller, Nick Carraway. Nick er på én og samme tid en del af og uden for den verden, som han beskriver. Gatsby er en af de centrale figurer i denne verden, nemlig de nyriges verden i 20’ernes New York og forstaderne. Romanen drives i høj grad af nysgerrigheden for at finde ud af mere om den mystiske Gatsby, og kun efterhånden som Nick får afdækket nogle af hans hemmeligheder, får læseren dem også afsløret.

I bund og grund er “The Great Gatsby” blot en kærlighedshistorie om en mand, som lever hele sit liv i en desperat søgen efter en tabt kærlighed. Men vokser kærlighed virkelig over tid og fravær, som ordsproget siger, eller kan man vente for længe?

Fitzgerald portrætterer på ret velskrevet vis sin forståelse af hvordan penge og grådighed kan korrumpere og i sidste instans føre til ulykke. En fatal begivenhed beviser, at penge og popularitet ikke nødvendigvis er lig med venner og kærlighed. Og dette må også siges at være romanens budskab. Jeg vil ikke påstå at det er en af de bedste bøger, jeg har læst, eller at jeg helt forstår at den er angivet på listen som nr. 6 – men den giver et spændende indblik i hvordan livet var – for nogen – på dette tidspunkt i historien.

Det der først og fremmest driver fortællingen er, som nævnt, nysgerrigheden, og derfor vil jeg anbefale at man i det mindste læser de første to kapitler, og ikke stopper før det, som jeg tidligere har gjort. For før det opstår “spændingen” nemlig ikke.

2 comments on “The Great Gatsby – F. Scott Fitzgerald (1925)

  1. Maja siger:

    Hej Xenia.
    Jeg har fået sådan en blog award og skal give den videre til 5 andre bloggere, og jeg har udset mig dig som en af dem😉 Det er self. valgfrit og du bestemmer helt selv om du vil deltage!🙂
    Hvis du har lyst er der nogle få ‘regler’:

    – link til den du får awarden af.
    – give den videre til 5 andre bloggere med under 100 læsere
    – svare på 5 spørgsmål som er:

    1. Hvorfor begyndte du, at blogge?
    2. Hvilke blogs følger du?
    3. Favorit Farve(r)?
    4. Yndlings film?
    5. Hvilke lande drømmer du om at besøge – og hvorfor?

    Hvis du vil se mere kan du tjekke min blog ud imorgen efter kl. 10.00 da jeg ligger mit indlæg ud der😉

    • Xenia siger:

      Ej, den her kommentar var åbenbart af en eller anden grund gået helt forbi min næse🙂 Ups… Jeg besvarer den straks🙂

Skriv et svar

