28. Harry Potter Series – J.K. Rowling (1997-2007)

“From that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can’t share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.” – Harry Potter and the Philosopher’s Stone

Denne anmeldelse er ikke en anmeldelse, det kan jeg lige så godt slå fast fra starten af. Det er simpelthen umuligt at anmelde en række bøger, som man har læst flere gange en hvad der kan tælles på to hænder – ja, i tilfældet ved nogle af de første af serien hele fire hænder. Det er umuligt at sætte ord på, hvad Harry Potter-serien er for mig og for helt utroligt mange andre. Harry Potter er ikke alene et ret fint billede på både mig som læser, men måske i virkeligheden min generation. Det er ganske enkelt umuligt at plotte sådan en serie ned på ord.

“It is our choices, Harry, that show what we truly are, far more than our abilities.” – Harry Potter and the Chamber of Secrets

I stedet vil jeg til en vis grad lade ordene tale for sig selv og i stedet se dette indlæg som en slags ode. En ode til Harry Potter og alt, det har betydet, og fortsat betyder for mig og så mange andre. En ode til muligvis verdens bedste bogserie, hvis I spørger mig. En ode til syv bøger og i alt omkring 4102 sider (iflg. Goodreads), som jeg bare aldrig bliver træt af at læse og genlæse gang på gang på gang. Til en serie, som selv efter de første 5, 10, 20 genlæsninger stadig formår at byde på noget nyt og at give følelserne frit spil. Det er, hvad Harry Potter-serien er for mig – og sikkert for mange andre også.

“I solemnly swear that I am up to no good.” – Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

Det er i øvrigt også det, der gør, at jeg næsten er forarget over, at serien “kun” har formået at komme en 28.-plads på den liste, som bloggen her baserer sig på, men lad det nu ligge. Vi har jo trods alt alle forskellig smag, til trods for at jeg faktisk endnu har til gode at møde nogen, som har læst HP og ikke bryder sig om dem. Omvendt kender jeg desværre en del stakler, som blot ikke har læst dem – eller som af uvisse grunde aldrig har fået læst serien til ende, men det arbejder jeg på at få afklaret, tro mig😉

“If you want to know what a man’s like, take a good look at how he treats his inferiors, not his equals.” – Harry Potter and the Goblet of Fire

Jeg har altid som læser været en sand genlæsningens mester, og ingen serie illustrerer dette så godt som Harry Potter-serien. De første tre bøger, som vist var hvad, der var udkommet, da jeg først en helt tilfældig eftermiddag opdagede dem på mit lokale bibliotek, som jeg gæstede utroligt flittigt som barn, har jeg helt sikkert læst over 20 gange hver. Jeg er – og var, især som barn – typen, der, når jeg fandt noget, jeg kunne lide, skulle have det gentaget igen og igen og igen. De efterfølgende bøger har jeg læst gradvist færre gange, men selv den sidste i rækken, som udkom i 2007, har jeg minimum læst en håndfuld gange, om end jeg ikke har det præcise tal.

“‘I cared about you too much,’ said Dumbledore simply. ‘I cared more for your happiness than your knowing the truth, more for your peace of mind than my plan, more for your life than the lives that might be lost if the plan failed. In other words, I acted exactly as Voldemort expects we fools who love to act.” – Harry Potter and the Order of the Phoenix

Der er bare noget ved HP, som gør, at den er helt fænomenal til genlæsning. Og fænomenal generelt. Måske det bare generelt skyldes, at det er en fantastisk serie, eller måske det snarere skyldes den utrolige detaljerigdom, som Rowling har formået at væve ind i sidernes univers. Jeg bliver til stadighed betaget over det univers, hun har formået at skabe, og måske det også lige så meget er det samt den (ikke så hemmelige) drøm, om “hvad nu hvis det faktisk passede”, der driver værket og får de mange (virtuelle) sider til at svinde på nul komma fem.

“Let us step into the night and pursue that flighty temptress, adventure.” – Harry Potter and the Half-Blood Prince

Nej, dette er ikke en anmeldelse. Jeg kan ikke læse noget, jeg kender til hudløshed, men som jeg alligevel nok aldrig får nok af. Jeg kan ikke anmelde noget, der har været med til at skabe mig som læser – og måske også som person. Men jeg kan anbefale det, og dét gør jeg på det varmeste og kraftigste. Harry Potter er en ufravigelig del af mit liv, og jeg håber for dig, at du har det på samme måde!

“Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?” – Harry Potter and the Deathly Hallows

 

 

Meget apropos HP har jeg nu prøvet denne quiz snart en håndfuld gange og har alligevel kun formået at huske 148 ud af de 200. Det er en quiz for sande fans eller andre, som ønsker at udfordre sig selv lidt. Selv for os, der anser os selv som inkarnerede Potterheads, er det absolut ikke barnemad. Giv det et skud, hvis du har 18 minutter, du kan undvære! Hvor mange kan du huske?

2 comments on “28. Harry Potter Series – J.K. Rowling (1997-2007)

  1. Jeg har slet ikke tal på, hvor mange gange jeg snart har taget den test, både alene og med hjælp fra andre potterheads, og alligevel kom jeg kun op på 113.

    Men det er et virkelig dejligt indlæg! Jeg kan udemærket nikke genkendende til det med ikke at kunne anmelde en bestemt ting, selvom det for mit vedkommende oftest skyldes, at jeg, fx efter at have læst en bog, mere er efterladt med en følelse end noget andet. Jeg ved ikke om det giver mening, men min pointe er egentlig bare, at jeg med Harry Potter ofte ender ud i et “du burde læse dem” efterfulgt af et sølle argument som “bare fordi” eller “du vil ikke fortryde det”.

    Hav en fantastisk aften,
    Cecilie

    • Xenia siger:

      Det er altså bare virkeligt svært! Min rekord fik jeg kun lige efter jeg havde færdiggjort serien i denne omgang – jeg tror aldrig, jeg kommer til at kunne komme så højt op igen!😀

      Skønt at du kan lide indlægget. Jeg var i tvivl om, hvorvidt jeg overhovedet skulle “anmelde” HP, men de står jo på listen, såeh…😉 Indlægget kunne dog, som du også skriver, bare være forkortet til “læs dem, eller du er dum”😀

Skriv et svar

