96. Atonement – Ian McEwan (2001)

atonement

“The cost of oblivious daydreaming was always this moment of return, the realignment with what had been before and now seemed a little worse. ”

Ian McEwans “Atonement” fra 2001 er listens 96. bog. I 1934 overværer den 13-årige Briony i løbet af en enkelt sommerdag flere enkeltstående begivenheder, og hendes barnlige mangel på forståelse for voksne motiver og hendes hang til at forfatte storslåede fortællinger fører herefter ad omveje til en misgerning, som får konsekvenser får manges liv. Bogen følger efterfølgende efterdønningerne af dette gennem anden verdenskrigs kaos og helt til slutningen af det 20. århundrede.

“It wasn’t only wickedness and scheming that made people unhappy, it was confusion and misunderstanding; above all, it was the failure to grasp the simple truth that other people are as real as you.”

Det er efterhånden et par dage siden jeg færdiggjorde denne bog, og jeg foretrækker egentligt normalt at skrive anmeldelse mere eller mindre lige efter endt læsning for at have bogen i så frisk erindring som muligt. Men denne bog er virkeligt en, der har givet mig meget splittede følelser. På den ene side syntes jeg, at den var meget lang at komme igennem – og jeg var også generelt lang tid om at læse den, med flere afstikkere til andre bøger i mellemtiden. Jeg fandt “Atonement” umådeligt langtrukken med rigtigt mange lange beskrivende og detaljerede sekvenser, som jeg snildt kunne have undværet, og reelt set kun ét enkelt sted i bogen, som virkeligt formåede at fænge mig. Jeg har dog set filmen før – og flere gange – så det er ikke udelukket, at man, hvis man ikke har noget forudgående kendskab til historien, vil opleve romanen anderledes.

Til trods for alt det ovenstående er det dog alligevel en bog, som på en eller anden måde har siddet i mig, efter jeg bladrede forbi sidste side lukkede min Kindle. Måske er historien ganske rigtigt lidt langtrukken og tung, men det underliggende tema og budskab må alligevel have haft et eller andet, der har gjort et indtryk på mig. Den såkaldte “butterfly effect” har altid fascineret mig. Den måde hvorpå en enkelt lille begivenhed kan ændre monumentale ting for mange mennesker er både interessant og skræmmende på én og samme tid, og netop det illustrerer “Atonement” til perfektion. Mit bud er, at det er dét, der gør, at bogen alligevel har sat sit præg på mig, til trods for at jeg faktisk egentligt ikke brød mig om den.

“A person is, among all else, a material thing, easily torn and not easily mended.”

“Atonement” handler om krig og kærlighed, barndom, klasseforskelle, skyldfølelse og tilgivelse og meget mere. Men det er en bog, man, hvis man ligner mig, skal kæmpe lidt for få læst, og man skal ikke være bange for mange lange detaljerede sekvenser.

“And though you think the world is at your feet, it can rise up and tread on you.”

 

Skriv et svar

